Питання мотивації
учнів на уроках не втрачає своєї актуальності. Готуючись до уроків, кожен раз намагаєшся знайти якісь методи і
прийомчики)) щоб зацікавити дітей, заволодіти їх увагою і, що складніше,
утримати її!
Хочу поділитися
двома прийомами, які я використовую на уроках. У методичній літературі вони
зустрічаєтья під назвою "асоціативний кущ" та "сінквейн".
Чому саме двома і чому в одній статті про два прийоми одночасно? Справа в тому,
що ці два прийоми я використовую на різних етапах вивчення однієї теми.
На першому уроці кожної теми я запитую учнів, що їм відомо про
наступний об'єкт нашого вивчення і пропоную відтворити в зошиті схему у вигляді
сонця з променями. Кожний промінь - то асоціація із терміном наступної теми у середині кружечка. Далі
настає етап обговорення і учні по черзі називають свою асоціацію, умова - не
повторюватись)) На дошці, тим часом, у процесі обговорення пишемо спільну класну асоціацію. Чим мені і учням подобається така робота? Працює кожен, докладає зусиль у спільну роботу, а я, тим часом, з'ясовую знання учнів з теми,
яку треба вивчити - етап актуалізації знань з теми проходить цікаво)))
Вигляд наші асоціації в зошиті
мають приблизно такий:
Після опрацювання теми
додаємо нові асоціації і наше "сонечко" набуває ось такого виду:
Варіантів, звичайно, в одного учня більше, в іншого менше, але кожен доповнює свою асоціацію з урахуванням обсягу вивченого, а він у всіх різний))
А ось завершуємо вивчення
теми, а це може бути через декілька уроків, улюбленим сінквейном.
Спершу давайте з'ясуємо, що означає це загадкове слово.
Заглянемо до Вікіпедії))
Сінквейн (від фр. Cinquains, англ. Cinquain) - пятирядкова віршована
форма, що виникла в США на початку XX століття під впливом японської поезії. На
початку XX століття форму сінквейна розробила американська поетеса Аделаїда
Крепс (Adelaide Crapsey), яка спиралася на знайомство з японськими
силлабічеськимі слайдами хайку і танка (Вікіпедія).- Перший рядок - тема сінквейна, містить в собі одне слово (зазвичай іменник ), яке позначає об'єкт або предмет, про який піде мова.
- Другий рядок - два слова (найчастіше прикметники), вони дають опис ознак і властивостей обраного в сінквейна предмета або об'єкта.
- Третій рядок - утворений трьома дієсловами, що описують характерні дії об'єкта
- Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає особисте ставлення автора сінквейна до описуваного предмета чи об'єкта, (додаткова характеристика)
- П'ятий рядок - одне слово - резюме, характеризує суть предмета або об'єкта(асоціація)
Чому саме "сінквейн"?
Написання сінквейна на уроках, тим більш на
узагальненні теми, допомогає учням із великого об'єму матеріалу вибрати
головне, найбільш відповідне і використати все це у скороченій формі. У
творчому пошуку діти опрацьовують якомога більше термінів, які стосуються теми,
а це можливе тільки за умови глибоких знань. Створення сінквейну потребує
поєднання інтелекту, творчих здібностей та образного мислення.Такий незвичайний
спосіб не потребує багато часу на уроці (5 хвилин достатньо) та особливих
талантів)) віршування не має суворих рамок, а система оцінювання приваблює
учнів і спонукає їх з кожним новим віршем поглиблювати та опрацьовувати навчальний
матеріал.
Зупинюсь на системі оцінювання, питанні, що завжди викликає
суперечки:"Як оцінити творче завдання?!" "Учень творив і це вже
велика справа...". Приблизна
кількість слів, які використовуються при складанні сінквейна 11-12, умовою
написання "біологічного сінквейну" є використання біологічних термінів. За 1-ий рядок 1бал, за
2-ий - 2 бали, 3-ий - три, за 4-ий - речення - 4 бали за 5-ий - 1бал. І
обов'язковою має бути індивідуальна характеристика об'єкта або явища опису. Що
мається на увазі? Якщо описуємо горобця то в 3-му рядку слово "літає"
є недоречним, бо це не є особливість лише горобця) літає і ластівка, і сокіл)
Безумовно це трішки ускладнює задачу, але дітям подобається і вони ще з
більшою наполегливістю шукають "особливості". Тому кожний найбільш точний
сінквейн заслуговує на 11-12 балів. Помилкові характеристики звичайно не
враховуються. Наприклад, при написанні сінквейна" "Віруси" написати у
2-ому рядку - «клітинні» - є помилкою і в учня бал
втрачений((
Зупинюсь на системі оцінювання, питанні, що завжди викликає суперечки:"Як оцінити творче завдання?!" "Учень творив і це вже велика справа...". Приблизна кількість слів, які використовуються при складанні сінквейна 11-12, умовою написання "біологічного сінквейну" є використання біологічних термінів. За 1-ий рядок 1бал, за 2-ий - 2 бали, 3-ий - три, за 4-ий - речення - 4 бали за 5-ий - 1бал. І обов'язковою має бути індивідуальна характеристика об'єкта або явища опису. Що мається на увазі? Якщо описуємо горобця то в 3-му рядку слово "літає" є недоречним, бо це не є особливість лише горобця) літає і ластівка, і сокіл) Безумовно це трішки ускладнює задачу, але дітям подобається і вони ще з більшою наполегливістю шукають "особливості". Тому кожний найбільш точний сінквейн заслуговує на 11-12 балів. Помилкові характеристики звичайно не враховуються. Наприклад, при написанні сінквейна" "Віруси" написати у 2-ому рядку - «
Наводжу приклади декількох віршів написаних
учнями різних класів, з різних тем:
Білки
Прості, складні
Будують, захищають, транспортують
Мономерами є двадцять амінокислот
Життя
Білки
Прості, складні
Будують, захищають, транспортують
Мономерами є двадцять амінокислот
Життя
Соколоподібні
Госторозорі, хижі
Полюють, вистежують, наздоганяють
Використовуються людиною для полювання
Швидкість
Покритонасінні
Однодольні, дводольні
Квітнуть, запилюються, приваблюють
Квітковим характерне подвійне запліднення
Плід
Таким чином народжуються асоціацїї
і складаються за їх допомогою сінквейни.
Р.S. Ще один прийомчик))
Цікаво учням відгадувати по асоціаціям ключове слово, або перший рядок
сінквейну по чотирьом останнім (особливо при вивченні різноманіття тварин,
рослин - домашнє завдання не списується, бо у кожного учня прихована
"загадка" )))
Успіхів у досягненні
мети))
Цікаво працюю використовуючі практично ці ж "прийомчики" тільки Ваш "сінквей" ми називаємо "сенканом". Зичу успіхів у роботі
ВідповістиВидалитиДяку. Мені здається, що від назви зміст не змінюється))- п'ять рядків дитячої творчості і це головне в нашій з Вами роботі.
ВідповістиВидалити